Pasko, Ana & Karnaval (Kerst/Oud&nieuw/Carnaval) - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Sandra Warringa - WaarBenJij.nu Pasko, Ana & Karnaval (Kerst/Oud&nieuw/Carnaval) - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Sandra Warringa - WaarBenJij.nu

Pasko, Ana & Karnaval (Kerst/Oud&nieuw/Carnaval)

Blijf op de hoogte en volg Sandra

09 Januari 2014 | Aruba, Oranjestad

Bon dia dushi's!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen dus het werd hoog tijd voor een nieuwe update...

It would be and it was lonely this Christmas :( Gelukkig verblijven Maud en ik hier samen met een Surinaams echtpaar die ons dan ook hadden uitgenodigd om samen de kerstdagen door te brengen. Vreemd want we hadden slechts een versierde palmboom en zaten in korte broek aan het kerstdiner. Desalniettemin was het wel gezellig. De eerste kerstdag had iedereen voor een gerecht gezorgd en hebben we dus zwaar getafeld. Voor het eerst in mijn leven een echt Surinaams gerecht. Het was niet, zoals ik vaak zeg: 'niet te beuk'n' maar ook niet voor herhaling vatbaar! Ook mocht ik toen EINDELIJK (jullie kennen me, altijd nieuwsgierig en goed op de hoogte willen zijn) het cadeautje openen die papa en mama in mijn koffer hadden gestopt! Prachtig, nog ontzettend bedankt daarvoor! De tweede kerstdag hebben we ons wel goed laten verwennen en zijn we lekker uit eten geweest bij een restaurantje aan het water. Prachtig, het is namelijk een plaats waar de cruiseschepen binnenkomen en vertrekken! Ik kan jullie zeggen, de Titanic was er niks bij! haha. Al hebben we niet echt een kerstgevoel gehad, naar oud&nieuw hebben we wel echt toe geleefd. Vanaf 20 december wordt de vuurwerkhandel geopend en vanaf dat moment is het ook toegestaan om het af te steken. De mooiste pijlen vlogen de lucht in! Op oudjaarsdag komt iedereen bij elkaar rond de brug/heuvel van Oranjestad waar de politie een miljoenenklapper uitrolt en de brandblussers klaar worden gezet. Dit is de aftrap van de viering. Bedrijven sluiten hun deuren voor een week en ze gaan knallend het nieuwe jaar in! En dat gebeurde ook echt! Men loopt achter het knallende kruid aan (wat door merg en been dreunt) en duikt daarna de kroeg in. Zingend, dansend en zuipend brengen zijn hun dag door om 's avonds nog eens flink te zweten op de dansvloer. Precies om twaalf uur wordt nog door verschillende bedrijven, inwoners en toeristen siervuurwerk afgestoken waar iedereen van kan genieten. Iedereen was aanwezig. Van kleine kinderen bij papa of mama op de arm tot bejaarden leunend op hun rollator. Wat een eenheid! Anders dan thuis maar geweldig om mee te maken!
Inmiddels zijn alle kerststallen, lampjes en andere kerstversieringen opgeruimd en maakt Aruba zich klaar voor haar 60 jarige jubileum wat Carnaval betreft. Zaterdag beginnen ze met een fakkeloptocht waarna vele parades en feesten zullen volgen. Brazilian style! Veren, tooien, schaarse kleding en booty shake. Wat ben ik benieuwd!
Na een paar dagen van slecht slapen, vermoeidheid en hoofdpijn kan ik nu gelukkig weer zeggen dat het goed met me gaat. Vanmorgen zijn we om zes uur opgestaan om samen met Ria een bergwandeling te maken. Vol goede moed en goed voorbereid (pleisters, brood en gekoeld water mee) begonnen we aan de tocht. Dit bleek een steile trap naar boven te zijn en binnen een uur stonden we alweer beneden. Hebben wij weer... maar de berg van Aruba kunnen we wel weer op ons lijstje zetten! haha.
Helaas hebben de scholen waarmee we voor de vakantie al contact hadden het op het laatste moment af laten weten. Ze gingen uit van stagiaires die elke dag aanwezig zouden zijn om les te geven. Hoe graag we dit ook willen, we kunnen die veronderstelling niet waarmaken. Op het moment zijn we dus druk bezig met het bellen en bezoeken van scholen die ons wat ruimte kunnen geven voor het verkrijgen van informatie en beeldmateriaal. Gelukkig kunnen we qua opdrachten nog wel even vooruit en gaat er geen dag voorbij dat we niet studeren. Gelukkig zijn we beide positief ingesteld en gaan we er vanuit volgende week een vaste basisschool te hebben waar we ons onderzoek kunnen en mogen uitvoeren. Zodra ik nieuws heb, horen jullie weer van mij!

Sunchi,

Sandra

  • 12 Januari 2014 - 18:34

    Roelie Kamps:

    Hallo Sandra. Eindelijk maar toch. Ik heb jouw verslagen gelezen, het is een hele ervaring wat jij daar opdoet. Wat vervelend dat jullie nog geen stageschool hebben. Bij ons op school in Exloo gaat het goed. De kinderen en ik missen je.
    Nog veel plezier in Aruba. Groetjes Roelie

  • 13 Januari 2014 - 03:32

    Sandra Warringa:

    He Roelie!

    Ik zat er vanavond nog aan te denken om je even een appje te sturen, maar zie net je reactie op m'n site. Het is echt een hele ervaring. Niet alleen wat studie betreft... We hadden goed contact met een aantal scholen maar toen het er op aankwam, haakten ze allemaal af omdat ze stagiaires verwachtten. Echt balen. Gelukkig gaat het dinsdag allemaal beginnen. Ben heeeeel benieuwd! Mooi dat het in Exloo allemaal goed gaat. Maud en ik hebben nog een hele poos over stage gepraat en er kwam goed naar voren dat wij de kinderen en onze mentoren ook missen. Naar huis komen is dus geen straf voor ons straks. We gaan nog een hele leuke tijd tegemoet!

    Groetjes! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Sandra

Voor mijn eind-onderzoek "Special Educational Needs" verblijf ik 3 maanden op Aruba en wil mijn ervaringen graag met vrienden & familie delen. Wat leuk dat je m'n pagina bezoekt! xx

Actief sinds 26 Nov. 2013
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 12246

Voorgaande reizen:

15 December 2013 - 15 Maart 2014

Aruba

Landen bezocht: